Mosható pelenka? Micsodaaa???

13:25

Úgy döntöttem a blog új Gyereksarok témakörét egy igazán ütős és furcsa témával indítom. Ennél csak könnyedebb posztok lesznek a jövőben ígérem. ;) Nem titok, hogy a kisfiammal én a mosható pelenka használata mellett döntöttem, de mi is valójában ez a 21-ik században? 


Nagyon kevesen ismerik a modern mosható pelenkákat (ezzel én is így voltam sokáig) és ennek a szónak a hallatán nagyanyáink hipózott, kifőzött textilpelenkája és gumibugyija jutott az eszembe. Ugye, hogy nektek is? A mai bejegyzésben senkit sem szeretnék rábeszélni, téríteni, hiszen sokatoknak még esze ágában sincs gyermeket vállalni. Inkább csak egy kis érdekességképpen bemutatom, hogy ilyen is létezik és majd ha oda kerül a sor, hogy a saját babátokat szeretnétek pelenkázni akkor legalább tudomásotok lesz róla, hogy ez a lehetőség is adott és máris okosabbak lesztek mint én anno...

Emlékszem mielőtt megszületett a kisfiam egyik barátnőm megkérdezte, hogy nem akarok-e mosható pelusokat használni a babánál? Én meg csak kikerekedett szemekkel néztem, hogy micsodaaa??? Neeem. Nem fogom én mosni a pelusokat, nem lesz nekem arra időm. Aztán amikor 3 hónapos lett a picim véletlenül rátaláltam ezekre és rögtön szerelembe estem a cuki mintás popsik láttán. :)




Ráadásul csak hab a tortán, hogy nemcsak szép, de rengeteg előnyös tulajdonsága van a mosható pelenkának. Számomra elsődleges volt, hogy természetes anyagok érintkeznek a baba popsijával mivel a hagyományos eldobható pelenka összetevői (polipropilén, papír, cellulózőrlemény, nátrium-poliakrilát, nedvességzáró polietilén fólia, ragasztó) kicsit sem bőrbarátok. A mosható pelenkák esetében pamut, bambusz, mikroszálas vagy kender anyagokat használhatunk egyéni preferencia alapján amelyek engedik lélegezni a bőrt és nem fülled be a babánk alsó fertálya. Ezek az anyagok kerülnek belülre, kívülre pedig kell egy vízzáró réteg ami maga a mintás pelenka. Ez általában egy ún. PUL (polyurethane laminate) anyag ami olyan különleges kialakítású, hogy belülről teljesen vízhatlan, de mégis képes a levegőt átengedni a szálai között amely meggátolja, hogy befülledjen a babánk popsija a pelenkába. Az eldobható pelenka esetében a bőr szellőzése nem valósul meg, így akár 1-2 fokkal is melegebb lehet a bőr ezen a területen és a kiütések, gombásodás kockázata is fokozottabb lehet. (Fiúk esetében a túlmelegedés akár a későbbi nemzőképességet is befolyásolhatja, de ez csak óvatos teória.) Én magam is tapasztaltam, hogy a mosható pelenkával sokkal szebb a kisfiam bőre, popiskrémet is alig-alig kell használnunk míg az eldobhatóval állandó küzdelem volt a kipirosodott bőr. 


Fontos szempont továbbá, hogy adott esetben költségkímélőbb mint az eldobhatós változat hiszen ez csak egyszeri kiadás az másikat pedig újra és újra meg kell vásárolni. Ráadásul egy jól megválasztott készlet akár több babát is kiszolgálhat, a megunt darabokat pedig eladhatjuk. Én a magam részéről kifejezetten gyűjtöm a szebbnél-szebb pelusokat, de szerintem még így is olcsóbban jövök ki anyagilag mintha minden egyes darab a kukában végezné.



Valamint rendkívül fontos, hogy mivel ez nem kerül a szemétbe hanem kimossuk ezért környezetbarát is. Gondoltátok volna, hogy minden baba elhasznál 4-6000 pelenkát a szobatisztaságig? Ez az eldobható pelenkák esetében hozzávetőlegesen 1 tonna nehezen lebomló veszélyes hulladékkal egyenlő! A textilpelenka használatával ehhez képest alig növekszik a kommunális hulladékmennyiségét. Ha a mosható pelenkák tisztítását a mérleg másik oldalára tesszük, akkor is azt mondhatjuk, hogy a textilpelenkák használata 40%-kal jobb a környezetünknek, mint az eldobható. Sajnos sokakat nem érdekel a környezetünk védelme, pedig mi felelünk a gyerekeink jövőjéért amelynek a környezetünk megóvása is szerves része. Egyszer egy hazai celeb anyukától hallottam azt a kijelentést, hogy miután a pelenka kikerül a szemetesbe már nem az ő dolga. Hát pedig de. Az ő felelőssége (is)...


Érdekességképpen nem árt tudni, hogy anatómiailag is kifejezetten előnyös a mosható pelenka a babák számára mivel a lábak terpesztartását biztosítja egész nap, ezáltal megelőzhető a csípőficam. 



A tisztítása is gyerekjáték, nem kell semmi bonyolult vagy undorító dologra számítani. Ez a 21-ik század, nem a patakban mossuk a holmit hanem van automata mosógép és mosószer. A pelenkába beleilleszthető egy vékony fátyolos papírdarab amely a felfogja a nem kívánt terméket melyet mint egy normál toalettpapírt akár a wc-n is lehúzhatjuk vagy kidobhatjuk. Ezután én a használt pelenkákat egy vödörbe szoktam gyűjteni, amikor az megtelik kimosom őket a gépben. Ilyen egyszerű az egész. :)




Remélem senkit sem ijesztettem el a mosható pelenkától, fontosnak tartom, hogy akár csak így bejegyzés erejéig, de megismertesselek benneteket, hogy van ilyen verziója a pelenkázásnak ami nemcsak mindenkinek jó hanem szép is. Tudjátok, hogy én sem vagyok egy hippi ősanya típus, de én rengeteg előnyét fedeztem fel ennek a módszernek és örülök, hogy anno rátaláltam.
(forrás: okolurko.hu)
(képek: google.com)


Természetesen nagyon szeretem fotózni a kisfiamat a legújabb menő pelusokban, most egyet-kettőt veletek is megosztok. Egyébként számára teljesen komfortos érzés ez a típusú pelenka is és nagyon szereti nézegetni a színes mintákat rajta. :)

Mi már a nyárra készülünk... Ez a Totsbots Frugi pelus már a 2016-os nyári kollekció egyik darabja. Mert itt is ugyanúgy minden évszakban új trend van mint a ruhák esetében. Naná :)
Ezt a Rumparooz pelenkát éppen tegnap rendeltem, ez a legújabb kedvencem. A Tokidoki márka kollaborációjából született, amely már Karl Lagerfelddel is készített közös kollekciót.

Hogyha még több infóra vagytok kíváncsiak ajánlom ezt a szupercuki videót a mosható pelenkázásról és egyéb "örültségékről". Illetve hogyha olvasgatni támadna kedvetek vagy gyakorlati tanácsokra van szükségetek érdemes csatlakozni téma facebook csoportjába is.



Remélem nem volt túl elvont és nehezen emészthető a mai bejegyzésem. Köszönöm, hogy elolvastátok.

Szép napot!

Yndre
xxx

You Might Also Like

8 megjegyzés

  1. Én nagyon jó ötletnek tartom, mert a lelkem mélyén nyomaszt az általam termelt szemét mennyisége, sorsa.

    És hogy mennyire édes mintákkal léteznek ezek a darabok!

    Olvastam erről a témáról kontra-megjegyzést is valahol, miszerint a mosáshoz felhasznált anyagok éppúgy szennyezik a környezetet+vízfogyasztás+áram, stb, mint az eldobható pelus.
    Ilyen részletekbe menően képtelen lennék kivesézni ezt a dolgot, mindenesetre ahogyan írsz róla, nekem tetszik ez a megoldás.

    Az én gyerekkoromban az anyák főzték a pelusokat...fujfujfuj.
    Ha babás házhoz mentünk látogatóba ott mindig jellegzetes szag terjengett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is olvastam már összehasonlító tanulmányokat, de összességében az szokott kiderülni, hogy ezeket a tényezőket figyelembe véve is gazdaságosabb és kevésbé környezetszennyező mint az eldobható. Csak nem akartam ennyire részletekbe menően írni a témáról. Az eldobható pelenka gyári előállításához is legalább annyi vizet használnak mint amit én itthon a mosáshoz, illetve nem árt ökomosószert használni hozzá ami nem károsítva a környezetet. Persze tény, hogy maga a víz- és áramfogyasztás a mi pénztárcánkat terheli, de ez elenyésző az eldobható pelenka megvásárlásához képest.

      Örülök, hogy tetszett és hasznosnak találtad a bejegyzést. :)

      Törlés
  2. Hát, ha nem lennék már amúgy is elszánt, akkor most végképp elszállnának a kételyeim és belevágnék a mosizásba! :-)
    Szerintem azt nem várhatjuk el, hogy ez a megoldás semmiben se terhelje környezetünket, de a mérték a lényeg. És a a többi hozadékát nézzük a mosható pelenkázásnak, akkor pláne befutó lehet...
    Anyukám persze mindig nevet, hogy ő bezzeg mit meg nem adott volna eldobható pelenkáért, mi meg önként (bocsi, idézem) "sikáljuk a csap alatt a sz..t"... Ez persze sarkítás, de mindig felhozom neki, hogy azért ez most nem ugyanaz, mint régen és különben is, a környezet meg a többi... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még egy lelkes mosható pelusos vélemény. :) Örülök, hogy tetszett a bejegyzés. :)

      Törlés
  3. "egy jól megválasztott készlet akár több babát is kiszolgálhat, a megunt darabokat pedig eladhatjuk"-elhiszem, hogy ki lehet mosni, na de azért egy bugyit sem adok oda senkinek, max. úgy, hogyha szobatisztul a gyereke, dobja ki, ha beletermelt. Itt is több készletet kell venni, mert ha nő a baba, más méret kell, ugye? Egy anyatejes baba fél éves koráig elég hígat termel, szóval napi 7-8 db pelenkáról beszélünk, akár mosni kell, akár kidobni. A mosógép is amortizálódik, ezt tegyük hozzá. Akinek tetszik, csinálja, a másik megoldás meg a kicsit drágább lebomló pelus. Nem tudom, mitől függ, hogy kinek milyen lesz a popsija a pelenkától, nálunk nem volt gond, popsikrém sem kell jó esetben, második gyereknél egyáltalán nem használtam, elsőnél is csak mert azt hittem, kötelező, de nem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia. Nem vitaindítónak írtam ezt a bejegyzést, inkább csak azt a célt szolgálja, hogy rávilágítsak, hogy van ilyen alternatíva is a pelenkázásra mert sokan nem is hallottak még erről.

      A pelenkákból van méretes (ezt valóban cserélni kell ahogy nő a baba) és egyméretesek is amelyeket patenttal lehet a megfelelő méretre állítani. Nekem szinte kivétel nélkül ilyen "egyméretes" darabjaim vannak amik valóban a szobatisztaságig használhatóak.

      A pelenka eladása, cserélgetése teljesen bevett szokás a moshatós anyukák körében, mert ki van mosva, kvázi tiszta. Szerintem egy kakis body-t sem dobtál ki te sem a kukába ha foltos lett hanem kimostad és újból a gyerekre adtad, nem? ;) Persze elképzelhető, hogy van aki ódzkodik a használt cuccoktól (én is jobban szeretek újat venni, csak nagyritkán veszek használtat pl. limitált kiadásokból amik már nem kaphatók), de attól TE a régi darabjaidat simán el tudod passzolni másoknak is.

      Szerencsések vagytok, hogy a te babáidnak nem érzékeny a bőre, az enyém nem bírta az eldobhatót, ezért is fordultam ebbe az irányba. :)

      Peace.

      Törlés
    2. Bocsánat, nem vitázni akartam, mindenki azt vesz a babának, ami szerinte jó. De attól még nekem fura, más gyerek pelusát használni. A kakás body más példa, hiszen a saját gyerekemé. Vannak mindkét pelenkának előnyei, hátrányai, pl. az eldobhatót cipelheted mindig haza, ha venni kell. Utazáshoz is mosható viszel?

      Törlés
    3. Megértem, hogy neked furcsa. Sokaktól szoktam ezt hallani, nem aggódj emiatt. :) Egész napos utazáshoz általában eldobhatót adok rá, főleg mert általában repülővel utazunk millió cuccal, akkor tényleg nincs hely még tárolni a mosható pelenkát is. Nem ragaszkodom hozzá elvakultan, hiszen tény, hogy nem minden esetben praktikus. Viszont az utazásokat leszámítva ezt szoktam itthon használni.

      Törlés

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe